Dumb & Dumber (1994) on IMDb
Kod nas nazvan: Glupan i Tupan
Žanr: Komedija
Režija: Peter Farrelly
Glumci: Jim Carrey, Jeff Daniels, Lauren Holly ...

Avantura na putu kojim idu dva dobroćudna ali neverovatno glupa prijatelja.

Kada su komedije u pitanju, to je baš stvar ukusa. Pre nekoliko dana sam komentarisao Bruna i ne sporim inteligenciju u tom humoru, ali to mi nikako ne leži. Takođe, Wedding Crashers je užasna šablončina ali može da bude uživanje za ljude koji imaju stomak za to. Ono što cenim je ili inteligentna parodija, ili originalnost. Današnje komedije su mi sve samo ne smešne. Recimo u Pineapple Express se nijednom nisam ni osmehnuo a to čudo svi hvale na sva zvona. 70 i 80 godina stariji skečevi Čarli Čaplina za mene imaju beskonačno više humora, duha i inteligencije od tako nečega.

Poželeh dobru staru komediju i setih se ovoga. Sećam se da sam kao klinac vrištao od smeha na neke od fazona u filmu. Danas nisam vrištao, ali sam se prilično zabavio. Takođe, utvrdio sam da je verzija filma koju sam davno gledao prilično isečena. Izbačene su jače vulgarnosti i neke, da se tako izrazim, bolesnije scene. Ovo govorim zato što postoji velika mogućnost da ste i vi gledali tu verziju jer film koji sam posedovao je bio na origninalnoj video-kaseti koju kupih u Tuck-u. Sve što treba da ima jedna dobra komedija, ovaj film ima. Pre svega odlične glumce. Džim Keri je dovoljno ime za komediju i sve dok mu u  filmu daju dovoljno prostora, rezultat ne može da omane. I ovde, on je ona budala koju rado gledamo. Džef Danijelsa gotivim u bilo kojoj vrsti filma ali ovde, uz Kerija, on prosto blista u ulozi još jendog glupana. Čak mi je ovde on i simpatičniji od Kerija, ali to je već stvar ukusa. Oni nisu one budale koje će vas nervirati, oni su budale za koje ćete se vezati.

To je još jedna razlika u odnosu na današnje komedije. Za današnje morone vas nije briga šta će im se desiti, dok ovim momcima želite dobre stvari. Svi glupavi komedijaški šabloni su odlično izbegnuti tako da je ovaj film prilično originalan. Genijalno je izvedeno ono sa čim mnogi filmovi imaju problem. Tu mislim na gomilu slučajnosti koja se desi pa sve izgleda drugačije nego što jeste. Ovde nisu preterivali s tim već su odlično dozirali. Pre svega se to odnosi na slučajnosti koje dovode do toga da neki ljudi ove dve budale smatraju za opake profesionalce. Ali te slučajnosti nisu takve da su ljudi koji dobiju pogrešan utisak o dva glavna lika očigledno glupi. Ove slučajnosti su sjajno izvedene i jedinstvene su (moj omiljeni fazon, zbrka zbog neplaćenog računa za gas). Obično vas priča u komediji i ne zanima puno već film gledate zbog fazona. Ni ovde nije priča naročito epohalna ali je fino smišljena kako bi aspekt komedije bio maksimalno iskorišćen.

Na kraju, napomenuo bih i odličnu muzičku podlogu koja prati skoro svaku scenu, tako da je ovo jedno sjajno filmsko iskustvo sa dva nezaboravna lika, prepuno dobrog humora i sjajnih gegova.

Džim Keri je slomio zub ranije ali je za potrebe filma, skinut dodatak sa zuba kako bi to doprinelo još upečatljivijem utisku. Kako bi Džef Danijels držao karakterističnu frizuru kroz ceo film, on je samo prao kosu a nije je češljao niti fenirao. Scena u kojoj Džim Keri proizvodi "najiritantniji zvuk na svetu" nije postojala u scenariju. To se najbolje može videti po licu Džefa Danijelsa. Scena u kojoj Lojd pokazuje svoje oduševljenje što je čovek sleteo na mesec je takođe Kerijeva improvizacija. Automobil koji su Hari i Lojd kupili je Lamborghini Diablo. Inicijalno, Keri je trebao dobiti $700.000 za pojavljivanje u filmu ali zbog naglog uspeha filma Ace Ventura, njegova plata je skočila na $7 miliona što je skoro polovina budžeta filma. Originalni izbor za Harija i Lojda su bili Nikolas Kejdž i Geri Oldman.

Postoji gomila sjajnih scena ali za nijansu ispred ostalih za mene je dan na snegu Harija i Meri.

Moja ocena:
7/10