понедељак, 24. јул 2017.

300 (2006) & Frenk Miler, Liz Varli - 300

Žanr: Akcija | Fantastika
Režija: Zack Snyder
Glumci: Gerard Butler, Lena Headey, David Wenham...

Spartanski kralj Leonida i 300 njegovih vojnika bore se protiv Persijanaca kod Termopila 480 godine p.n.e.

Ovo sam prvi put gledao premijerno u bioskopu. Braćo i sestre, kakav je to nalet adrenalina bio i kakvo oduševljenje je film izazvao u meni. Kasnije, reprize su me i dalje oduševljavale ali sam bio svesniji nekoliko ozbiljnih mana filma. Čekao sam čitanje grafičke novele kako bih podvukao crtu i baš iz razloga što sam oduševljen istom, odlučio sam vam na neki način predstaviti i nju. To će mi pomoći i da bolje objasnim šta mi je to toliko dobro i u samom filmu ali pre svega da kroz razlike akcentujem na nekoliko zaista velikih propusta.

Novelu je izdao Beli Put koji se bacio u ozbiljan posao kada je strip scena u srbiji bila praktično mrtva. Doneli su nam naslove poput V kao Vendeta, Nadzirači (Watchmen), Grad Greha (Sin City) i između otalog ovaj produkt Frenka Milera i Liz Varli. Kvalitet same novele vidite sa slika (kliknite na sliku da biste je uvećali, izvinjavam se zbog odsjaja). Tvrd povez, odlična štampa, izdanje koje sam rado smestio u biblioteku. Na žalost Beli Put više ne radi ali njihov posao je nastavilo nekoliko izdavača, pre svega Darkwood. No, svaka čast za ljude koji su se osmelili na takav projekat u Srbiji.

Animacija liz Varli za moj ukus ima brilijante ali i jako čudne, ne bih nazvao slabe momente ali nekako mi nije baš sve to ležalo. Povremeno su likovi delovali kao karikature ali uglavnom su pozitivni utisci dominantni. Čak i te karikature su umele da deluju spektakularno, poput npr. scene sa vukom. No ono što fascinira je upotreba boja. Jarko crveni plaštovi stvarno odudaraju i izdvajaju Spartance koji deluju veličanstveno i jedinstveno. I to je perfektno preneto na film, pa čak i bolje od onog što se vidi u stripu. Upotreba boja je sjajna i daje utisak drevnosti same priče ako smem tako reći i utisak koji ostavlja je jedinstven. Da se ne lažemo, napravljen je teški overkill efektima ali ti efekti su zaista dobri. Tako ta što se tiče vizuelnog doživljaja, film je odlično preneo, ako ne i unapredio ono što se vidi u noveli.

Sama priča je zaista odlična posveta Spartancima. Vidimo njihove stroge kodekse, učenja, verovanja, vidimo da su disciplinovana ratnička nacija kojoj je čast iznad svega. Da li u celoj priči ima preterivanja - o da. Ali je zasnovana na nečemu istinitom. Ako vas šokira činjenica da su deca koja su po rođenu slaba odbacivana i mislite da je to preterivanje - nije. Čak su i brutalniji bili od onog što se vidi na filmu. Zapravo film jako malo prikazuje od svega toga. Novela ima scenu više koja je zaista surova. Da li se ovde od Spartanaca prave superheroji? Da li je to zaista bitno. Oni to i jesu bili. Čak i da su malo idealizovani, zaslužili su pre nego Američki Snajperi i slična govnarija. Film i novela se hrane pričama, legendama ali i činjenicama o Spartancima. Nisu morali da se igraju sa izmišljenim likovima. Imali su stare, legendarne heroje.

Ono što malko smeta je možda malo veća količina floskula o slobodi, slobodnom narodu i borbi za pravdu. Mislim ok, jasno je ko je dobar ko loš, ali se jednostavno previše priča oko toga. U noveli je to zauzdano ali u filmu se često gledaoc šamara sa tim. Što je najgre, neke rečenice se uporno ponavljaju. Malko im se promeni red reči ili nešto se malo doda ili izbaci, ali opet je to ono isto.

Mnogo je i onih velikih reči i rečenica, ali one po meni nisu mana. Naprotiv. Recimo setimo se Gladijatora i Maksimusovog predstavljanja kada kaže da će imati osvetu u ovom životu ili narednom. Budimo realni, ta rečenica je golo govno i niko normalan je ne bi izgovorio pri čistoj svesti i zdravoj pameti. Sam Krou je rekao da je to idiotska rečenica ali da dobro zvuči zato što je on najbolji glumac na svetu. Ali iako idiotska, neprirodna i isforsirana, ona je tako dobro tempirana i tako diže adrenalin da ne možeš da se ne primiš na nju. 300 neprestano sipa takve stvari. U noveli je najveći deo toga delo naratora ali ne možeš baš toliko naratora da ubaciš u film. Zbog toga su te rečenice u filmu dodeljene likovima. Negde je to zaista dobro selo. Moram da kažem i da je film besprekorno preneo tekst iz novele i da Dejvid Venam (Dilios) radi sjajan posao kao narator. Manje više, ono što ćete pročitati je ono što su preneli na film.

U filmu je sve u cilju dizanja adrenalina. Sve ima za cilj da vas natera da jedva čekate šta sledi. Što se tiče muzike, tu ima gomila žanrova. Vidimo nešto što podseća na Zajdi Zajdi pa se prebacimo na borbu gde imamo hard rock pa nam daju klasiku itd. Sve je to tempirano tako da pojača emociju ili atmosferu. Tajming je perfektan, scene su neprocenjive.

Ovde imamo školski primer kako navući gledaoca na ono što sledi. Prvo imamo dolazak glasnika koji priča o snazi Persije, pa mudadžijsko odbijanje Leonide da se pokori, pa samo 300 vojnika koji marširaju na brojnu silu, pa razruženo selo sa jezivim scenama. Ovog dela sa selom čak i nema u noveli ali to je film odlično odradio. Od protivnika je u najavi napravio nešto što je neljudsko, jezivo, surovo. Odlično pripremljena slika naprijatelja. Šteta što je to kasnije oskrnavljeno.

I onda imamo već scene spektakularne borbe. Braćo i sestre, ovu prvu borbu bih mogao gledati svakodnevno. U bioskopu me je ta borba naterala da zinem i ne trepnem do samog kraja. Uvek rado pogledam svaku od tih scena. I ovde film radi sjajan posao. Strip ima tu jako malo detalja. Film ih je preneo sve do jednog na platno i nadogradio na najbolji mogući način. Sama borba je spektakularna, kadrovi maestralni, korišćene usporenog i ubrzanog snimka perfektno. Ove scene su stvarno probudile klinju u meni i slatkiš su za oko i dušu.

Zašto je novi Mad Max vrhunski akcioni film? Zato što akcija ni jednog momenta ne prestaje. Šta ti više treba? Kada Spartanci krenu u marš, novela se ni jednog momenta ne udaljava od Ognjene Kapije. Sve vreme ste u paklu. Šta film radi? Jednom rečju jedegovna. Da je novela ispoštovana film bi bio desetka ko kuća. No film je morao da politizuje, jer jebiga, suviše bi bio ovo nepravedan film prema ženama da je po noveli. Morali su ubaciti moćnu kraljicu i političke igre. Pazite, nemam ništa protiv te kraljice da je ostala u onom dojajnom domenu kada kaže da samo Spartanke rađaju prave muškarce. Nemam ništa protiv kraljice koja se spartanski oprašta od muža. Nemam ništa protiv kraljice koja je velika podrška što se vidi u početku. Ali od momenta kako Leonida napusti Spartu, taj lik je skrnavljenje filma i cele ideje. Na sve to imamo sjajnog Dominika Vesta u šablonskoj, idiotskoj ulozi. Tog čoveka su trebali iskoristiti sasvim drugačije.

Političke igre su loše iz dva razloga. Prvi, nepotrebne su. Moralisanje koje je samo trebalo da unese neku tenziju a zapravo ju je ubijalo. E to je i drugi razlog. Uletimo u pakleni oganj bitke, digne se adrenalin, bombardovani smo vrhunskom akcijom i onda umesto da se nastavi, vraćaju nas nazad da gledamo idiotske političke igre i igrarije. Čemu to služi u akcionom filmu? Šta će mi kretenski House of Cards u nečemu što treba da puca na sve strane? Ua Snajderu paceru. Hot Gates - Ognjena Kapija je geografska lokacija a ne prostor među kraljičinim butinama.

Druga velika mana je upliv fantastike u film. Novela toga nema. Ovde sam primoran da gledam prerasle spodobe, likove koji su čudovišta, maskirane likove koji su isti kad im se skinu maske, kozu koja svira frulu (WTF!?!?) Ko li je dileja koja je mislila da je ovo sjajna ideja? Nekako je to ceo film učinilo jako neozbiljnim i udaljilo ga od prave bitke. Kako su krenuli, mogli su ubaciti i Godzilu. Hm, eto ideje za neki od nastavaka. Godzilla vs 300 - scenristi kreteni uzvraćaju udarac. Recimo, mogli su izbaciti to sranje, pa čak malo i prizemljiti film. Kvaliteti bi došli do izražaja i ne bi se izgubilo ništa (osim idiotskih ideja).

Kada podvučem crtu, grafička novela drži predavanje filmu. Ok, spektakularnije su boje u filmu, akcija je naravno jača ali su film osakatili sa dve velike mane. Bez obzira na te idiotije, ovo je i dalje sjajan i jedinstven akcioni film. Mogao je biti epski ali jebiga, moraš da prodaš ovo klincima. Kakav je to epski, ratni film bez zmajeva i čudovišta. Na žalost, te gluposti ne možemo obrisati ali ovo je svakako film kojem se rado vraćam. Ako ste u mogućnosti, pročitajte grafičku novelu. Ona je pokazatelj kako je pričala trebalo da izgleda bez fantastike i politike i kada bih nju ocenjivao, desetka bi bila neminovna. Ponavljam, bez obzira na navedene mane, za mene 300 ostaje sjajan film i nešto što bih mogao gledati iznova.

Rečenica koju izgovara kraljica: "Vrati se sa štitom ili na njemu" je bila česta fraza koju su Spartanke izgovarale svojim muževima i sinovima. Glumci su prolazili kroz jako zahtevne treninge kako bi se što bolje pripremili za film. Batler je izjavio kako su mu ti treninzi bili najteža stvar koju je radio u životu. U filmu se vidi da su neki Spartanci bez brade što je u stvarnom životu u Sparti bilo neprihvatljivo. Obrijana brada bi značila da je neko kukavica.

"Borićemo se u hladu" je zaista izgovorena od strane spartanskog ratnika Dienekesa. Kada Persijanci traže od Spartanaca da polože oružje, Leonida odgovara sa "dođite po njega" što je istorijski tačno. Kraljica Gorgo je zaista izgovorila rečenicu da samo Spartanke rađaju prave muškarce ali to nije rekla Persijskom izaslaniku.

U stvarnosti, Leonida je rekao "Noćas ćemo večerati u Hadu" ali je u filmu to preinačeno "Noćas ćemo večerati u Paklu". Bitka kod Termopila je deo predavanja današnjim ratnim stratezima i vojnicima. Kako bi verno preneo atmosferu iz novele, Snajder je tražio da se cela novela skenira i izbaci dijalog iz nje kako bi mogli te scene preslikati na film. Batler je ukupno nosio 17 kaciga tokom snimanja.

Prva bitka